Jäsenistön kalustoa

Museossa on nähtävillä viitisenkymmentä erilaista ajoneuvoa. Tällä sivulla on hivenen tietoa niin itse automuseorakennuksesta, Oulun Seudun Mobilisteista kuin valtakunnallisesta Suomen Automobiili-historiallisesta Klubistakin.

Henkilöautot

Hyötyajoneuvot

Moottoripyörät ja mopedit

oakland_pieni_raumala
kuormuri
Harley Davidson1_R_Ervasti_small

Automuseo

Rakennuspaikan ratkettua Oulunlahteen alkoi automuseon suunnittelu. Perusteellisen harkinnan jälkeen tultiin tulokseen että museorakennuksen tulisi olla muodoltaan autoon liittyvää. Museorakennuksen suunnittelijoiksi lupautuivat arkkitehti Risto Syväniemi ja rakennus-insinööri Heikki Syväniemi. Heidän suunnitelman pohjalta rakennuksen muodon lähtökohtana on A-Fordin pinnapyörä. Vuoden 1984 elokuussa alkoi rakennukseen kohdistuvat talkootyöt. Peruskiven muurauksen suoritti silloinen kaupunginjohtaja Matti Rossi. Rakennuksen rungoksi valittiin kerrospuusta valmistetut palkit ja rungon pystytykseen päästiin myöhään syksyllä marraskuussa. Keväällä 1985 jatkui rakentaminen lähinnä talkootyönä. Vuoden 1986 keväällä suurin osa museohallista oli siinä valmiudessa, että vappuna voitiin avata näissä tiloissa ensimmäinen autonäyttely. Uusi museo kiinnosti yleisöä ja ensimmäisen kesän kävijämäärä oli runsaat 20 000 henkilöä. Seuraavana keväänä oli kahvio-osa valmis ja keskiö rakennettiin -90 luvun alussa.

Kalusto

© Oulun seudun Mobilistit ry  ja kuvien omistajat.
Sivuston tekijä ja ylläpitäjä Kari Vesala
Sivusto avattu
16.10.2008.

28.06.2017
Tarkistuksia